14 Ekim 2007

Ye:27-Karadeniz Yemekleri: Mihlama (Muhlama), Sumur

Bu ayin etkinliklerinden birini Yesim duzenliyor. Cok guzel bir konu secmis. Dogrusu ben zorlanmadim. En az 500 yillik gecmisi olan Karadenizli bir aileden geldigim icin, benim derdim daha cok 'acaba hangi yemegi yapsam' oldu. Ustelik de, birbirinden nefis Karadeniz yemeklerini yedigim, harika bir yaz tatilinden geldikten sonra. Neyse, Yesim'e simdiden kolayliklar diliyorum ve tariflerime geciyorum. Trabzon'un meshur mihlamasi, gerci bizim oralarda daha cok muhlama diye soylenir. Muhlamayi sabah yiyip, cay kirmaya yada findik toplamaya gittiginizde bir daha aksama kadar acikmazsiniz:))). Mihlama icin, Trabzon'un tekerlek peyniri veya diger ismiyle Trabzon corek peyniri kullanilir. Artik Istanbul'da da, bu peyniri rahatlikla bulmak mumkun. Ben gelirken, gumrukteki gorevlilere aldirmadan, Uskudar'da ki carsidan aldigim bir kac tane tekerlek peynirini getirmeyi basardim.

Hazir sirasi gelmisken, mihlama ile ilgili bir animi da eklemeden edemeyecegim. Bir kac yil evvel annem bizi ziyarete geldiginde, onu San Diego'nun guzel Italyan lokantalarindan birine goturduk. Baslangic yemegi olarak da, polenta diye, icinde degisik peynirler olan bir cesit istedik. Yemekler geldi, polenta olarak da karsimiza bizim artik her gun yemekten biktigimiz mihlama gelmesin mi? Dursun'un fikrada silahini cekip, fasulyeyi vurdugu gibi, biz de polentayi vurmadik tabii, ama anacigimin dilinden de kurtulamadik; ona koca San Diego'da yedire yedire yine muhlama yedirmistik:))

Sumur: Misir ekmeginin uzerine minci peyniri (tuzlu lor peyniri) konulur ve uzerine de eritilmis nefis ev yapimi tereyag gezdirilir. Sicak sicak yenilir. Yukarida ki sumuru, dayimin gelini Aynur yapti. Misir ekmegi odun atesinde kuzinede pisti. Tereyagini yine kendisi evde yapti. Cayin yaninda, nefis bir sofraydi dogrusu!

Blogumda ki diger Karadeniz yemek tarifleri ise su sekilde:
KUYMAK
Bu yemege misir unu kuymagi da derler. Karadenizin caliskan kadinlari, sirtlarinda 50 kilo agirligindaki cay sepetlerini tasiyip, fabrikaya teslim ettikten sonra, o yorgunlukla eve gittiklerinde oldukca kolay olan bu yemegi yapar, cayla beraber veya da yayik ayrani ile beraber yerler.
Evlenene kadar, her hafta mutlaka ama mutlaka karalahana yemegi bizim evde pisirilirdi. Belki o kadar cok karalahana yedigimden yada bu kokuyu asla burnumdan silemedigimdendir:)), evlendigimden beri bir kere bile karalahana yemegi yapmadim. Gecenlerde annemi arayip, tarifini istedigimde annem neredeyse saskinligindan telefonun obur ucunda bayiliyordu. Tarifi aldim, yaptim ve sizler icin de buraya koydum. Tarih: 1.Subat.2007
karalahananin corbasina derler. Bunun icin bir kudalinizin olmasi lazim. Malum eskiden, hele de karadeniz de, mikser, robot ne gezerdi. Insanlarda agac dallarindan kudal yaparlardi ki, karalahanayi cirpabilsinler. Tarih: 1.Subat.2007
DEDEMIN DEDESININ SERANDERI:Tabii simdi bu resim icin ne alaka diyebilirsiniz. Ama madem ki konu Karadeniz, eklemeden edemedim. Bu serander, en az 100 yillik. Dedemin dedelerinden kalma. Karadeniz'de kimse tarlasini satmadigi gibi, dedelerinden kalma evlerini, hatta seranderlerini bile yikmazlar. Gidip, tarlasinin baska bir kosesine yenisini yaparlar, ama atalarina saygisizlik olur diye dusunduklerinden eskileri asla yikmazlar. Cocuklarina, torunlarina da hep ayni bilinci asilarlar.

Tariflere, uzerlerine tiklayarak ulasabilirsiniz.

26 yorum:

ufukmutfakta dedi ki...

Tuba bizi götürdüğün mini Karadeniz turu için çok teşekkürler. En çok istediğim şeylerden biri uzun bir Karadeniz seyahati. İnşallah bir gün olur. Bu arada bende senin ve ailenin bayramını kutluyor, nice bayramlar diliyorum. Sevgilerimle....

Cafe Gusto dedi ki...

Tubacığım önce geçmiş bayramını kutlarım.Ayrıca etkinlik için çok güzel tariflerin var.Ellerine sağlık..sevgiler..

Yaren dedi ki...

BAYRAMIN KUTLU OLSUN

SEDA dedi ki...

Mıhlama inanılmaz iştah açıcı görünüyor. Ellerine sağlık. Sen hangisini yapsam acaba diye düşünürken, ben Karadeniz yemekleri konusunda hiçbirşey bilmediğimden bu etkinlikte sınıfta kaldım :(

Bayramını kutluyorum. Sevgiler

Unknown dedi ki...

Tuba'cim seni alkisliyorum.Yani masallah her etkinlige guzel tariflerinle katiliyorsun.Sen ne zengin bir bacimizsin yaw:)

Hayirli bayramlar dilerim canim.

Operim.

NESRIN dedi ki...

Tubacigim artik komsunada bir teker peynir gonderirsin dimi?Bende deneyebilirim ozaman.Slmlar.

NiNo dedi ki...

birbirinden leziz mis gibi mamalar ellerine saglik

gülriz dedi ki...

Ah ben o muhlamaya bayılırım. Ellerine sağlık Tubacığım.

MUTFAKISTAN dedi ki...

harika goruntu ellerine saglik canim.
Annenle olan anina hala guluyorum fikra gibi gercekten sevgiler

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Tuba´´cigim, ellerine saglik canim. Nerede olursak olalim mutfak kültürümüzü de birlikte götürüyoruz.
Mutfagi cok zengin olan bir bölgemiz Karadeniz.
Birbirine benzer, fakat isimleri farkli lezzetleri ile...
Sevgilerimle Sonja

Adsız dedi ki...

Tuba´´cigim bende Gürcü Yemekleri blogumda katildim etkinlige sevgiler Sonja...

Adsız dedi ki...

selam bu kadar karadeniz yemegi oldugunu düşünmemiştim ne güzel şeyler yapmışsınız. elinize saglık..

~Semra Mutfakta~ dedi ki...

tubacım zaten özledim memleketimi birde bu resimleri görünce bir hoş oldum:(hiçbiryere benzemez karadeniz.
ayrıca cnm yemeklerinde bir harika olmuş.kahvaltıya bende çok sık yaparım.tabi annemin yaptığının tadı bir başka olur.bende biraz gönlünü alır ona yaptırırım genelde:)ellerine sağlık hemşerim.şimdilik hoşçakal.

Nilay Cinisli dedi ki...

Sevgili Tuba,
Her zaman ki gibi özenli ve lezzetli tarifler ile katılmışsın etkinliğe..
Kucak dolusu sevgiler

sevdamavisi dedi ki...

Tubacığım,
ben de mıhlama deneyecektim ama gecikmişim. hiç karadeniz yemeği yapmadığım için de nasıl olurdu bilemiyorum. ellerine sağlık çok güzel olmuş yemeklerin. sevgiler

Aybike Ceylan dedi ki...

Tuba'cigim,
Ellerine saglik, her bir birbirinden leziz olmus.

Tebrik ediyorum peynirleri getirme cesaretine, vallahi biz pek birsey getirmiyoruz ki korun tasi gibi bizi bulmasinlar diye. Ama hepde aklimda bir dolu sey kaliyor "keske getirseydim" diye.Neyse, ellerine saglik, sana ve ailene sevgilerimi gonderiyorum.

Bocuruk dedi ki...

Tuba'cığım,
Canım konu tam senlik hakikaten. Bunlar ne güzel tarifler böyle. Ben de bir karadenizli eşi olarak kara lahana yemeğini artık çok güzel yapabildiğimi söyleyerek övüneyim:)) Eline sağlık canım.
Sevgilerimle...

ev perisi;) dedi ki...

Bil-mukabele canım...

Selcen Şenocak dedi ki...

Tariflerde resimlerde çok güzel.
Sevgiler...

Beyhan dedi ki...

Tuba'cığım;
Seneler önce bir kez deneme şansın oldu mıhlamayı.Rize Pazarlı olan dayımın damadının getirdiği özel peynir ve tereyağla yapılmıştı.O günlerde midemden rahatsız olduğum için yerken tereddüt etmiştim biraz yağlı görünüyordu çünkü.Ama hiç dokunmadığı gibi hafızamdan da hiç çıkmadı o muhteşem lezzet.Tekrar yiyebilmeyi çok isterdim.Keşke sen de İstanbulda yaşıyor olsaydın:))

Mıhlama kadar dedenin 100 yıllık seranderi ilgimi çekti.Çok hoşuma gitti uzun uzun bakıp düşündüm.Hiç görmediğim yemyeşil karadeniz yaylalarında 3 gün geçirmek istedim sayende.
Sevgilerimle...

bir dilim bir tutam dedi ki...

Tasindim!!! Tuba'cim Blogspota gectim.Arkadas listemede seni ekledim.Beklerim
Yeni adresim:
www.birdilimbirtutam.blogspot.com

MİNELİ dedi ki...

Merhaba Tuba ben muhlamayı hep merak etmiş fakat cesaret edip deneyememiştim ama sizin tariflerinizi görünce denemeye kararverdim. Ellerine sağlık çok güzel olmuş sevgilerimle.

bir demet feslegen dedi ki...

Tuba'cığım
Ne yaptın sen, gecenin bu saatinde ağzımı nasıl sulandırdı bu resimler...En sevdiklerimi yapmışsın..Annenle yaşadığınız anı da çok hoş :)
Sevgiler

Tatli Hatiralar dedi ki...

ben bi kere denedim mihlamayi, cok seviyordum, arkadastan da tarifi alinca bi heyecan yaptim hemen . esim bi daha yapma, peynirler ziyan olmus dedi. neden olmadi hic bilmiyorum, cok igrencti gercekten .. amerikada da epeydir hic kimse bi yapmadi ki soyle doya doya yesek .. sana geleyim bari, kabul eder misin ? bayilirim ben mihlamaya :)) sevgilerimle :)

Hülya dedi ki...

Çok güzel yemekler bunlar.Etkinliğe bilir bilmez bir yemekle ben dekatıldım ama bu konuda üstadlar sizsiniz...

Ben asıl Serander işine takıldım.Trabzon'dayken görmüştüm bunlardan bende...

Alev dedi ki...

Tuba

Yoresel mutfaklari takip etmeyi cok seviyorum. Verdigin tariflerde ve bilgilerde harika. Ellerine saglik.